tirsdag 11. juli 2017

Leirgryte glasert

Leirgryte glasert

Det tar riktignok rundt tre timer før maten fra en leirgryte er klar til å spises. Kan man bruke glasert leirgryte ? Jeg har gått til innkjøp av stk Römertopf leirgryte , den typen som er glasert innvendig. Dama som demonstrerte disse var så søt at jeg kjøpte en. Jeg har ei leirgryte som er glassert , men har aldri forsøkt å lage mat i den.


Leirgryte glasert

Jeg vet det med å sette den i vann og i kald ovn etterpå. Leirgryten er det beste kjøkkenutstyret jeg har. Fordeler med å bruke leirgryte. Rafens selger leirgryter i forskjellige størrelser.


Bruk av leirgryte er en eldgammel koketeknikk. Herhar vi stekt skinkestek og deilige rotgrønnsaker i leirgryta. Du kan steke surret svinestek på samme måte. Bollene skal være litt større enn sylteløkene. Varm opp oljen i en stekepanne og brun bollene raskt.


Ha dem over i den fuktige leirgryten. Brun løken og ha den i . I en leirgryte kan man tilberede alt fra hele steker til grytekjøtt. Innsiden er ikke glasert.


Den klassiske leirgryta er det kanskje en stund siden du har sett. Forståelig, men synd! I den lager nemlig all mulig deilig mat seg nesten helt . Slå deigen sammen, tørk leirgryten omhyggelig, dryss den med rikelig. Eg lurer på om du brukar glasert eller uglasert leirgryte til brødbaking. Ellers kan jeg anbefale Crock pot som en erstatning for leirgryte.


Det er et poeng at den ikke er glasert , men jeg husker ikke hvorfor, . Perfekt for deg som ønsker lettvint mat. Ha alle ingredienser i gryta og maten lager seg selv. Grytens størrelse passer for personer. Bredeste parti: cm. Er ikke glasert på innsiden.


Denne leirgryta er glasert innvendig, som skal gjøre det lettere å rengjøre. Det hadde det sikkert gjort uten papir også, men siden deigen er så pass klissete så ville jeg prøve med papir. Dagens leirgryter er glaserte inni . Deilig oppskrift på helstekt, røkt svinekam i ovn glasert med sennep, honning og estragon. Steg for steg bilder av hele prosessen.


Leirgryte glasert

Svinebog, langtidsbakt i leirgryte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg