tirsdag 6. februar 2018

Pris elgkarbonader

Retten er ferdig på ca minutter, noe . Moffelitens oppskrift på vellykket hjortestek (eller annen stek). Forvarm ovnen til grader og sett inn langpannen. La kjøttet stå i ovnen til . I går hadde vi middagsgjester og jeg bestemte meg for å lage kanskje det aller beste jeg vet.

Kjernetemperaturen på kjøttet bør nemlig ikke overstige grader , for da begynner proteinene å koagulere og muskelfibrene å trekke seg . Festmåltid: Farsert kalkunfilet med portvinsaus og pastinakk puré. En stor dag for oss nybakte . Personlig foretrekkes en kjernetemperatur på grader. Redusér temperaturen til °C og stek til kjøttet har en kjernetempertur på – °C . Reinsdyr-og rype med portvinsaus.


Dette magre kjøttet med viltsmak, blir aldri feil.

Et slikt måltid passer godt . Kok søtpotet, selleri og potet mørt, og mos til en puré. Tilsett fløte og smør og kok opp under omrøring. Smak til med salt og pepper.


Legg kjøttet i en ildfast form og sett i ovn på °C. Her er det greit å bruke kjernetemperaturmåler da det sikrer et godt resultat. Hjortestek med steinsoppsaus (til personer). Ha den over i ei ildfast form, stikk inn steketermometer og sett steika i ovnen på grader.


Bakte fiken i portvinsaus. Fiken er blitt dyrket og spist i middelhavsområdet i årtusener. For de som liker kjøttet blodig er grader det rette. Etter at kjøttet har fått hvile vil temperaturen ha vært oppe i grader.


PORTVINSAUS TIL RIBBE. Jeg tenkte jeg skulle dele sausetipset som vi fikk av vår . Stekt and med appelsin- og portvinsaus har . Stekovnen står på ca grader og der kan nå biffene stå omtrent en hel evighet.

Langtids og langtids - akkurat nå står det en hjortesteik i leirgryta i ovnen og. Ovnen min går ikke lengre ned enn , så da steker jeg på det. Veiledende verdier for kjernetemperaturen i °C. Bruk mindre væske neste gang eller still ovnstemperaturen grader lavere. Hvis du ikke har så godt tid kan du steke kjøttet på 1grader.


Har hivd noen lammesteker i ovenen på hytta før skitur, kortere ti kanskje timer og grader. Legg ved rotgrønnsaker og løk i biter. Stikk inn et steketermometer og sett i varm stekeovn. Bak ved grader til du oppnår en kjernetemperatur på grader. Jeg har et stykke benfri hjortestek på drøye 4gram.


Einar Økland fyller år: – Eg føler meg ikkje som dei -åringane eg såg før. Skrap hinner og kjøtt godt ned fra bena på carreene. Gni dem inn med salt og pepper og brun dem godt. Helstekt kalkun er både mager og god festmat.


Etterstek dem i ovn ved 125° i ca. For mange er det nyttårsmiddag, mens andre har det på julaften. Jeg serverte reinsdyrfilet med perfekt kokte mandelpoteter, stekte grønnsaker, sopp, fritert pastinakk, en nydelig portvinsaus og ripsgele.


Portvinsaus med valnøtter. Høsten er min favorittårstid i matveien. Så masse herlige råvarer det er mulig å få tak i. Bondens Marked (og butikkene) bugner av . Entercote og portvinsaus.


Søndagsmiddagen i går var et herremåltid med nydelig kjøtt fra tidligere omtalte Valle naturkjøt. Oppskriften er til personer. Entrecote er noe av . Prøv nydelig andebryst med sellerirot- og søtpotetpure, din helt egen portvinssaus og chips av skorsonerrot.


Denne retten imponerer de fleste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg