torsdag 14. mars 2019

Hva er speltmel

Speltmel fra Kvelde Mølle produsert av norsk spelt. Kan speltmel erstatte hvetemel i f. Og har noen forsøkt sammalt speltmel som pizzabunn? Gode råd mottas med stor . Vårt siktede speltmel er malt på en stålkvern og til slutt siktet av skall og kim.

Spelt er et urkorn og et godt alternativ til hvete med med høyere innhold av proteiner og svakere gluten. Melet brukes som vanlig mel. Jeg lurer på om det egentlig er så mye sunnere med speltmel enn hvetemel?


Jeg er ikke glutenallergiker (har ikke påvist cøliaki) men har likevel en intoleranse. Super til all slags bakst som pannekaker. Spelt er nær beslektet med vanlig hvete, og har mye av det samme næringsinnholdet.


Normalt vil spelt ha noe høyere proteininnhold og lavere innhold av . Siktet spelt gir deg luftig og lett bakverk med en nøtteaktig tødsj.

Et svakere gluten enn det som er i hvete kan være godt for . På grunn av det høye fiberinnholdet er spelt bra for fordøyelsen og erfaringer viser at de som har lav toleranse for hvetemel, ofte kan benytte speltmel. Ekspartsvar: Nei, speltmel er ikke sunnere enn hvetemel. Hvis du vil ha et sunnere brø skal du velge fullkornmel, og da kan du selvfølgelig . Den kalles også dinkel eller urkorn. Spelt har sin opprinnelse i Midtøsten og var tidligere en svært viktig kornsort.


Etterhvert måtte spelt gi tapt for hveten. Dyrking av hvete gir normalt tre til fire . Du kunne selvsagt sløyfe sjokoladebitene, men jeg synes de . En gammel grøt-klassiker med ny vri. I denne oppskriften på smørgrøt har vi brukt speltmel og toppet grøten med friske bær! Pizzadeig med speltmel. Spelt er den hvetesorten som regnes som urhveten eller stamfaren til dagens hvetesorter, den ble dyrket allerede . Jeg fikk diagnosen IBS, irritabel tarm, for snart et år siden, og jeg har vært nødt til å prøve meg frem med hva magen min . Fri frakt fra 4kr.


Med Helt Hjem eller Postnord. SPELTMEL SAMMALT GROV ØKOL 1KG .

Lokalmat - Bransjeportalen for lokalmat for hele Norge - Matmerk. Har du en oppskrift med siktet eller sammalt hvetemel, kan du erstatte dette med siktet eller sammalt speltmel både til gjærbakst og kaker. Denne varianten er med speltmel istedenfor hvetemel, mest fordi jeg hadde en pose stående, og ville se om det funka. Burlibrød med speltmel.


Oppskrift fra Sveits. Meget saftig og smakfullt brød. Alltid kjekt med någe nytt og spennende på en fredag. Det gjorde det – virkelig!


Fløyelsgrøt er en enkel grøt som lages på få minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg