mandag 21. november 2016

Blør mye etter konisering

I juni ble jeg konisert på grunn av påvisning av grove celleforandringer. Undersøkelse av biten som ble tatt bort viste grov dysplasi og fri . Etter operasjon så blødde jeg bare samme dag, så gikk det over til litt blodig. Jeg kom ut av sykehuset i dag etter en konisering.


Mye dårlig søvn pga smerter.

Så lenge du blør , er det naturlig å avstå fra samleie og bad i badekar. Etter konisering skal du ta celleprøve, inklusive HPV-virusprøve, etter seks måneder og . Blødning etter samleie kan ha mange årsaker, men det skyldes i de fleste tilfeller uskyldige eller ufarlige. Hvor mye blør du i forbindelse med slike episoder?


Idag derimot blør det friskt rødt og jeg fikk nettopp endel koagulert . Har også blødd samtidig, mensen stopper ikke. Jeg er bekymret over mye kløe og ubehag i form av stikkinger, men dette er tydligvis ikke sopp.

For fire uker siden ble jeg konisert etter at jeg tidligere i år fikk konstatert CIN3. Det skal ikke ta så lang tid å få svar på prøvene etter konisering ! På vei bortover gangen kjente jeg at det blødde MYE. Under inngrepet fikk jeg satt inn hormonspiral. Straks uker siden konisering og jeg blør fortsatt. Celleforandringer i livmorhalsen skyldes HPV (Humant Papilloma Virus).


Hos de fleste går celleforandringer over av seg selv etter en tid. Ved konisering fjernes en liten bit av livmorhalsen. Det kan foretas supplerende laservaporisering, men vær forsiktig så det ikke destrueres for mye vev. Det kan være formålstjenlig å sette en enkelt sutur omkring større kar som blør. Dette blir gjort når det er registrert middels eller store celleforandringer.


Etter to normale celleprøver etter koniseringen er du normalt erklært frisk. Ved blødning etter overgangsalderen. Hvis du blør ved eller etter samleie. Dette er ting man bør være forberedt på etter en konisering - rett og slett . Dette gjøres som regel med en liten, .

Etter knivkonisering fikk totalt 3 av kvinnene komplikasjoner, mot av kvinnene etter laserkonisering. Postoperativ blødning . Legen henviser deg først . Hos fruktbare kvinner bør prøve tas i den fasen av kvinnens syklus hvor livmorslimhinnen bygger seg opp. Prøve tas tidligst 8–uker etter fødsel.


Noen kvinner kan blø litt etter et samleie. Når bør i så fall lege oppsøkes? Gynekologene på Volvat har høy kompetanse og mye erfaring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg