tirsdag 24. mai 2016

Hvordan dyrke spelt

Den kalles også dinkel . Vi i vår familie har ikke så veldig god rå men fordi jeg ikke tåler hvete må jeg nødvendigvis . Franske galettes med speltmel. Galettes er mer eller mindre akkurat som vanlige pannekaker men de franske lages ikke med vanlig . Speltscones er bedre. Oppskriften finner du .

Selv om speltmel har mange av de samme egenskapene som hvetemel er det et par ting du bør tenke på når du skal bake speltbrød. Super til all slags bakst som pannekaker. Normalt vil spelt ha noe høyere proteininnhold og lavere innhold av . Siktet spelt gir deg luftig og lett bakverk med en nøtteaktig tødsj.


Et svakere gluten enn det som er i hvete kan være godt for . På grunn av det høye fiberinnholdet er spelt bra for fordøyelsen og erfaringer viser at de som har lav toleranse for hvetemel, ofte kan benytte speltmel. Ekspartsvar: Nei, speltmel er ikke sunnere enn hvetemel. Hvis du vil ha et sunnere brø skal du velge fullkornmel, og da kan du selvfølgelig . Du kunne selvsagt sløyfe sjokoladebitene, men jeg synes de .

En gammel grøt-klassiker med ny vri. I denne oppskriften på smørgrøt har vi brukt speltmel og toppet grøten med friske bær! Pizzadeig med speltmel.


Næringsinnhold per 1gram – speltmel , sammalt grov. Jeg fikk diagnosen IBS, irritabel tarm, for snart et år siden, og jeg har vært nødt til å prøve meg frem med hva magen min . Fri frakt fra 4kr. SPELTMEL SAMMALT GROV ØKOL 1KG . Med Helt Hjem eller Postnord.


Lokalmat - Bransjeportalen for lokalmat for hele Norge - Matmerk. Har du en oppskrift med siktet eller sammalt hvetemel, kan du erstatte dette med siktet eller sammalt speltmel både til gjærbakst og kaker. Denne varianten er med speltmel istedenfor hvetemel, mest fordi jeg hadde en pose stående, og ville se om det funka. Burlibrød med speltmel.


Meget saftig og smakfullt brød. Det gjorde det – virkelig! Alltid kjekt med någe nytt og spennende på en fredag. Fløyelsgrøt er en enkel grøt som lages på få minutter. Kan speltmel erstatte hvetemel i f. Og har noen forsøkt sammalt speltmel som pizzabunn?


Vårt siktede speltmel er malt på en stålkvern og til slutt siktet av skall og kim.

Gode råd mottas med stor . Melet brukes som vanlig mel. Jeg lurer på om det egentlig er så mye sunnere med speltmel enn hvetemel? Jeg er ikke glutenallergiker (har ikke påvist cøliaki) men har likevel en intoleranse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg